-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7600 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

الف ـ با توجه به آيه 11 سورة مؤمنون آيا كسان ديگري در بهشت بوده و تغيير مكان دادند ـ چنان كه آقاي محمد باقر بهبودي چنين نظريةاي دارند ـ و آن بهشت به مؤمنان ارث خواهد رسيد؟ اگر چنين است، با اين برداشت با خلود مؤمنان در بهشت و عدم تغيير آن چگونه سازگار است؟ ب ـ آيا بهشت و جهنم در حال حاضر موجودند؟



اميدوارم كه در ساية لطف خداوند پيروز و سربلند باشي. براي چندمين بار است كه پرسشهاي تو را ميخوانم و به آنها پاسخ ميدهم. نميدانم آيا بر جوابهايي را كه پيش از اين برايت نوشتهام اكنون به ياد داري يا نه؟ دعا ميكنم كه هر روز بتواني يك گام به سوي يادگيري قرآن برادري و هر چه سنّت بيشتر ميشود، دانشت دربارة اين كتاب عزيز هم بيشتر گردد.

خواهر من! در پرسش اوّلت نوشته بودي كه در قرآن دربارة دين اسلام چه آمده است؟ پاسخ اين سؤال خيلي روشن است. همة آيههاي قرآن دربارة دين اسلام و ويژگيهاي آن است. كتاب قانون دين اسلام قرآن است. اگر ما بخواهيم دين اسلام را به درستي بشناسيم بايد قرآن را مطالعه كنيم. وقتي ما از دين اسلام سخن ميگوييم در حقيقت از ديني حرف ميزنيم كه پيامبرش حضرت محمد9 و قانونش قرآن كريم است. پس همان طور كه قرآن خودش را حق ميداند و راهنماي راستين بشر معرفي ميكند و احكام خود را جاويدان ميشمارد، ميتوانيم بگوييم كه از نظر قرآن اسلام ديني حق، هدايتگر مردم و جاويدان است.

پرسش دوّمت دربارة رفتار با پدر و مادر بود. ببين خواهرم! قرآن كريم همه ما را به احترام به پدر و مادر سفارش كرده است. آيههايي كه در اين باره آمده بسيار زياد است. من تنها دو آيه را ذكر ميكنم و كمي دربارة آنها توضيح ميدهم تا تو ببيني كه از نظر قرآن احترام به پدر و مادر چقدر اهميت دارد.

در آيه 36 سورة نسأ ميفرمايد: خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او نسازيد و به پدر و مادر نيكي كنيد. ميبيني كه در اين آيه بعد از آنكه خدا مردم را به پرستش خود دعوت ميكند و از شرك و بت پرستي باز ميدارد از نيكي به پدر و مادر سخن ميگويد. ببين چقدر حق پدر و مادر بزرگ است كه خدا پس از حق خود از حق آنان حرف ميزند.

در آية 23 سورة اسرأ نيز ميفرمايد: خداي تو فرمان ميدهد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر خود نيكي كنيد و اگر يكي از آن دو يا هر دو پير و سالخورده گشتند، كمترين سخني كه ماية رنجش آنان ميشود به آنها نگوييد. در اين آيه هم خدا پس از فرمان پرستش خود از نيكي به پدر و مادر ياد ميكند و ما را از كمترين اهانت و كم توجّهي به آنها باز ميدارد.

دربارة آخرين پرسشت هم بايد به چند نكته اشاره كنم:

1. پرستش خدا تنها نماز خواندن و دعا كردن و روزه گرفتن نيست. پرستش خدا يعني ما در همة كارهايمان طوري رفتار كنيم كه باعث خشنودي خدا گردد. اگر ما نماز بخوانيم ولي به پدر و مادرمان احترام نگذاريم، برادران و خواهران ديني خود را مسخره كنيم، مرتّب دروغ بگوييم، دوستانمان را اذيت كنيم، آن طور كه خدا از ما خواسته او را نپرستيدهايم.

2. قرآن كريم در آيههاي زيادي از ما خواسته كه تنها خدا را بپرستيم و در زندگي تنها به فرمان او گوش بدهيم. بقية آيههاي قرآن راه پرستش واقعي خدا را به ما ميآموزند و به ما ياد ميدهند كه چطور ميتوانيم بندة خوبي براي او باشيم. خواندن نماز، نيكي به مردم فقير و بيچاره، اداي امانت، راستگويي، دوري از خود خواهي و غرور و بسياري ديگر از دستورهاي قرآن همگي چگونگي پرستش خدا را به بندگان آموزش ميدهند.

سلام;



اميدوارم كه در پناه خدا سر بلند و پيروز باشي. پرسشهايت را كه از شهر تفت فرستاده بودي خواندم. ضمن آنكه به اين پرسشها پاسخ ميدهم، سه برگة پرسشنامه هم براي شما ميفرستم كه آنها را در اختيار دوستانت قرار دهي. البته اگر خواستي خودت هم ميتواني از اين برگه ها استفاده كني و باز هم پرسشهايت را براي من و همكارانم بفرستي.

خواهرم! پرسش اوّلت دربارة بياحترامي به پدر و مادر بود. قرآن كريم همة ما را به توجه به پدر و مادر سفارش كرده و از ما خواسته كه به آنان احترام بگذاريم. آيههايي كه دربارة توجه به پدران و مادران آمده بسيار زياد است. آيههاي 23 و 24 سورة اسرأ 14 و 15 سورة لقمان، 14 و 32 سورة مريم تنها بخشي از آيات قرآن در اين بارهاند. آن قدر ارزش پدر و مادر از نظر قرآن كريم زياد است كه در آية 23 سورة اسرأ ما را از كوچكترين توهينها هم به آن دو باز ميدارد. همه بايد بدانيم كه پدر و مادر خيلي براي ما زحمت كشيدهاند و تا ما بزرگ شويم رنجهاي بسياري را تحمل كردهاند. نميدانم آيا تا به حال گل و گياهي كاشتهاي يا نه؟ اگر اين كار را كرده باشي ميداني كه چقدر اين كار سخت است و نگهداري از يك گل چقدر حوصله ميخواهد. بايد به موقع به آن آب بدهي، ساعتي از روز را در مقابل آفتاب بگذاري، از دست بچههاي بازيگوش دورش كني و كارهاي فراوان ديگري كه تا بزرگ شدن يك گل بايد انجام دهي. براي پدر و مادر هم فرزندان همانند گل هستند كه البته صدها برابر يك گل معمولي براي آنها زحمت كشيدهاند. به خاطر همين زحمت هاست كه اگر كسي به آنها بياحترامي كند گناه بزرگي انجام داده است. رسول خدا9 فرمودند: خشم و ناراحتي پدر و مادر باعث خشم و ناراحتي خدا ميگردد. از همين سخن پيامبر9 تو خودت ميتواني بفهمي كه چقدر اذيّت پدر و مادر گناه دارد.

بخش ديگر همين پرسش دربارة بياحترامي به مردم بود. قرآن كريم مردم را به نيكي به يكديگر دعوت كرده و در آيههاي زيادي آنها را از رفتارهاي زشت و ناپسند با يكديگر باز داشته است. هر گونه ظلم و توهين و مسخره كردن و غيبت مسلمانان از نظر قرآن گناهي بزرگ و كاري بسيار ناپسند است. ترجمة برخي از آياتي كه در اين زمينه آمده برايت مينويسم تا با فكر كردن دربارة آنها خودت بتواني زشتي رفتار نادرست با مردم را درك كني:

1. با مردم به نيكي سخن بگوييد. بقره / 83

2. خدا (مردم را) به عدل و نيكوكاري فرمان ميدهد. نحل / 90

3. اي اهل ايمان، هرگز نبايد گروهي از شما گروه ديگر را مسخره كند. حجرات / 11

4. هرگز عيب جويي نكنيد و يكديگر را به نامها و لقبهاي زشت نخوانيد. حجرات / 11

5.نبايد برخي از شما غيبت ديگري را بنمايد. حجرات / 12

6. (لقمان به فرزندش گفت:) هرگز با ناز و تكبّر از مردم روي بر مگردان و مغرورانه در زمين گام مزن. لقمان / 19

دربارة پرسش دوّمت هم بايد بگويم كه آري، آية 1 و 2 سورة مؤمنون در همين باره است. در اين دو آيه خداوند ميفرمايد: مؤمنان رستگار شدند، آنها كه در نمازشان خشوع دارند. خشوع در نماز همان حالت ادب و احترامي است كه در برابر خداي بزرگ بايد داشته باشيم. به نظر تو آيا اگر ما موقع خواندن نماز به چيزهاي ديگر فكر كنيم، ادب گفتگو با خدا را رعايت كردهايم؟ آيا اگر نماز بخوانيم و به فكر خوردن شام و ديدن فلان فليم و رفتن به فلان جا باشيم ميتوانيم بگوييم خشوع داريم.

بجز آيات قرآن در سخنان چهارده معصوم هم به ما خيلي سفارش شده كه موقع نماز حواسمان را جمع كنيم و تنها به ياد خدا باشيم و بس.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.